راهبردهاي حل مسأله در پيشرفت رياضي

مطالب دیگر:
📒معرفی چند بنای معروف مصر📒پاورپوینت یولاف📒پاورپوینت هوش، تعریفهای مختلف و بهره هوشی📒پاورپوینت هنر ایران باستان📒وضعیت سیاسی، اقتصادی فرهنگی بیشینه تاریخی و گویش ایل بویراحمد📒پاورپوینت مینی بسکتبال، مینی والیبال📒پاورپوینت میکروفیلتراسیون📒پاورپوینت میکرو ارگانیسم ها📒معرفی روشهای ایمنی سنجی و برخی كاربردهای آن در كشاورزی📒استراتژیهای مدیریت ترافیک📒دانلود پاورپوینت انگیزش و خشنودی شغلی📒دانلود پاورپوینت مرجعیت حضرت آیت الله خامنه ای📒دانلود پاورپوینت مفاهیم و ویژگیهای خط مشی📒دانلود پاورپوینت استخراج مقاله پژوهشی از پایان نامه📒دانلود پاورپوینت تزریق خون📒معرفی گیاه دارویی (Artemisia absinthium) و پراكنش آن در استان آذربایجان شرقی📒پاورپوینت روانشناسی رنگ ها📒پاورپوینت بنه📒پاورپوینت مهندسی ورزش📒مهارتهای ارتباطی والدین📒پاورپوینت احکامی در مورد زنان📒پاورپوینت نحوه نگهداری مواد غذایی📒پاورپوینت نظریه هویت اریک اریکسون📒بررسی ازدواج غیر ریشه، مجانین و بیمار جسمی یا روحی خطرناک📒بررسی انواع تخلفات و مجازاتهای انتظامی سردفتران و دفتریاران
|50477675|pog
نمونه ی دیگری از مجموعه فایل ها با عنوان راهبردهاي حل مسأله در پيشرفت رياضي آماده دریافت می باشد برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

این متن شامل 152 صفحه می باشد



يك كشف بزرگ سبب حل شدن يك مسأله بزرگ مي‌شود، ولي در حل هر مسئله حبه‌اي از اكتشاف وجود دارد. مسئله شخص ممكن است چندان پيچيده نباشد، ولي اگر كنجكاوي وي را برانگيزد و ملكه‌هاي اختراع و اكتشاف را در فرد به كار وادارد، و اگر آن را با وسايل و تدابير خود حل كند ممكن است از تنش و شادماني حاصل از پيروزي در اكتشاف شاد شود، چنين حال و تجربه‌اي در سالهاي تجربه‌پذيري مي‌تواند شوق و ذوقي براي كار عقلي و فكري پديد آورد و آثار خود را بر ذهن و روان و خصلت شخص در تمام عمر باقي گذارد (پوليا[1]، 1944، ترجمه آرام، 1377).


بنابراين، معلم رياضيات فرصت بزرگي در برابر خويش دارد. اگر وقت اختصاصي خود را به تمرين دادن شاگردان در عمليات پيش پا افتاده بگذراند، علاقه و دلبستگي آنان را مي‌كشد و مانع رشد و تعامل عقلي آنان مي‌شود و بايد گفت فرصتي را كه در اختيار داشته به صورت بدي صرف كرده است، ولي اگر كنجكاوي دانش‌آموزان را با مطرح كردن مسائلي متناسب با دانش و شناخت ايشان برانگيزد و در حل مسائل با طرح كردن پرسشهايي راهنما به ياري آنان برخيزد مي‌تواند ذوق و شوق و وسيله‌اي براي انديشيدن مستقل در وجود ايشان پديد آورد.


در مقدمه كتاب رياضي سال دوم راهنمايي تأليف هيأت مؤلفان كتب درسي آمده است: درس رياضي يكي از درسهاي مهم و بنيادي است، در اين درس دانش‌آموزان روش درست انديشيدن را در حل مسائل فرا مي‌گيرند و با محاسبه‌هاي عددي مورد نياز در ساير درسها آشنا شده و كاربردهاي رياضي را در حل مسأله‌هاي روزمرة زندگي ياد مي‌گيرند. دانش‌آموزان عموما به اهميت رياضي واقفند و مي‌دانند داشتن پايه‌اي خوب در درس رياضي تا چه حد به پيشرفت آنها در ساير درسها كمك مي‌كند، اما اغلب نمي‌دانند كه درس رياضي را چگونه بايد آموخت (ص 4)


همچنانكه عنوان شد درس رياضي به عنوان يك درس پايه و مبنايي براي تعيين رشته‌هاي تحصيلي دوره متوسط جايگاهي ويژه را در دروس دوره راهنمايي و پس از آن به خود اختصاص داده است و حل مسأله در شمار وظايف اصلي دانش‌آموزان و پرحجم‌‌ترين تكليف درسي مي‌باشد و به اعتقاد پژوهشگران (ماير[2] و همكاران، لوئيس[3] و ماير، 1978) حل مسأله هسته اصلي برنامه درس رياضي محسوب مي‌شود (ماير و همكارن 1986 ترجمه فراهاني، 1376)


لذا پژوهش حاضر با بهره‌گيري از آموزه‌هاي روان‌شناسي تفكر حل مسئله و پيروي از رويكرد تجربي آموزش راهبردهاي حل مسأله رياضي (الگوي پوليا)، تأثير آن را بر نگرش و پيشرفت تحصيلي رياضيات در دانش‌آموزان سال دوم راهنمايي مورد نظر قرار داده است.




بيان مسأله:


علي‌رغم اختلاف نظرهايي كه در تعريف نگرش بين روانشناسان مختلف وجود دارد، روي هم رفته تعريف سه عنصري نگرش تعريفي است كه بيشتر روان‌شناسان روي آن اتفاق نظر دارند. عنصر شناختي شامل اعتقادات و باورهاي شخصي درباره يك شيء يا يك انديشه است، عنصر احساسي يا عاطفي آن است كه معمولا نوعي احساس عاطفي با باورهاي ما پيوند دارد و تمايل به عمل، به آمادگي براي پاسخگويي به شيوه‌اي خاص اطلاق مي‌شود (كريمي، 1380)


علاقه به درس، دقت، كوشش و پشتكار ياد گيرنده را افزايش مي‌دهد و در نتيجه بر يادگيري تأثير مثبت دارد بنابراين كوشش در بالا بردن سطح علاقه يادگيرنده يكي از تدابير مهم آموزشي معلم به حساب مي‌آيد و بهترين راه جلوگيري از بي‌ميلي و بي‌علاقگي در يادگيرنده و افزايش سطح علاقه و نگرش مثبت او نسبت به يادگيري و فعاليتهاي


1- Polya. G


2- Maier


3- Lueis